برداشتی از کتاب “نقطه عطف“
مالکوم گلدول، نقطه عطف، ترجمه فریبرز آذرنیا، انتشارات روزبهان، ۱۳۹۸.
The Tipping Point
How little things can make a big difference
Malcolm Gladwell (2002)
چکیده:
نقطه عطف آن لحظه جادویی است که یک ایده، یک رفتار اجتماعی یا یک محصول متحول شده، از نقطه تعادل عبور میکند و مانند یک ویروس گسترش یافته و همهگیر میشود. سؤال اینجاست که چرا فقط برخی ایدهها، رفتارها و محصولات همهگیر میشوند؟ یا چه کنیم تا بتوانیم موتور همهگیر شدن یک ایده را روشن و کنترل کنیم؟ در هر نوع اپیدمی از ویروسی تا اجتماعی، زمانی میرسد که منحنی سرایت به شدت اوج میگیرد و از کنترل خارج میشود. این کتاب به بررسی الگوی فراگیر شدن یک پدیده اجتماعی میپرازد. از جهاتی میتوان گفت این نقطه همانند نقطه جوش یا نقطه عطف است ولی باید توجه شود که منظور، نقطه عطف در ریاضیات نیست.
نویسنده کتاب:
مالکوم گلدول [۱] روزنامه نگار، نویسنده، و جامعهشناس کانادایی متولد بریتانیا است که در شهر نیویورک مستقر است. وی از سال۱۹۹۶ در هیئت تحریریه نیویورکر بودهاست. شهرت او بیشتر به عنوان نویسندهٔ کتابهای نقطه اوج (۲۰۰۰)، پلک زدن (۲۰۰۵)، و آوتلایرز (شگفت انگیزان) (۲۰۰۸) است. مجله تایم مالکوم گلدول را به عنوان یکی از صد فرد با نفوذ در جامعه انتخاب کرد. وی در سال ۲۰۰۷ جایزهٔ اول انجمن جامعهشناسی آمریکا را در گزارش مسائل اجتماعی دریافت کرد. گلدول همچنین در سال ۲۰۰۷ مدرک دکترای افتخاری ادبی[۲] را از دانشگاه واترلو دریافت کرد. گلدول به خاطر مواردی از قبیل سادهسازی بیش از حد جوهرهٔ پدیدههای پیچیدهٔ بزرگ، خروج از چهار چوب تحلیل علمی بر روی دادهها و ساخت ادعاهای شبه علمی که تحقیق کافی روی آنها انجام نگرفته مورد انتقاد واقع شدهاست.
گسترش دهندگان ایده
اکثر اپیدمیها از الگوهای سادهای پیروی میکنند و به کمک شمار اندکی از افراد ایجاد میشوند. فراگیر شدن هر محصول یا پدیده اجتماعی به شدت وابسته به مشارکت تعداد کمی از آدمهای خاص است. آدمهایی که شخصیت و تواناییهای اجتماعی خاص و کمیابی دارند. این موضوع با قانون ۲۰-۸۰ پارتو[۳] نیز تطابق دارد.
مشارکت تعداد کمی افراد خاص ∝ فراگیری یک پدیه اجتماعی
دسته بندی:
رابطها
- به افراد زیادی وصل هستند.
- در زمینههای مختلف ارتباط دارند.
- همیشه در حال معرفی آدمها به هم هستند.
- کلی آدم را یک ذره میشناسند یعنی با تعداد زیادی افراد ارتباط سطحی دارند و لزوماً ارتباط آنها عمیق نیست.
- اعتماد به نفس بالایی دارند.
- اجتماعی و برونگرا هستند.
- کنجکاو و پر انرژی هستند.
فروشندگان
- پرانرژی، مثبت اندیش و کاریزماتیک
- مطمئن فکر میکنند.
- دارای توانایی اقنایی بالا و مهارت مذاکره خوب هستند.
- بزرگترین ویژگی فروشندگان حرفهای در ارتباط غیر کلامی آنها است. آنها معمولاً هارمونی یک مکالمه را درست جذب کرده و روی موج صحیح به صورت غیر ساختگی و مثبت برخورد میکنند.
- به سادگی احساساتشان را بروز میدهند.
خبرگان
- در باره چیزهای متنوعی اطلاعات دارند.
- اطلاعات در خصوص محصولات مختلف را جذب و تحلیل میکنند.
- مهارتهای اجتماعی بالایی دارند.
- دائماً در حال انتقال دانش یا معرفی محصول به دیگران هستند.
- میخواهند مشکلات دیگران را حل کنند برای همین به آنها اطلاعات میدهند.
- اگرچه شبکه بزرگی از روابط اجتماعی ندارند ولی روی مخاطبین خود بسیار تأثیرگذار هستند.
- برای تبادل اطلاعات به شدت با انگیزه هستند.
- اگر به چیزی مطمئن باشند حتماً آن را پیشنهاد میدهند.
- افراد معمولاً به آنها اعتماد می کنند و پیشنهادهای آنها را میپذیرند.
ایده
ایده باید دلنشین باشد. یعنی باید ظاهری جذاب داشته باشد و با اولین تماس بتواند اثری مثبت هر چند کوچک در ذهن مخاطب داشته باشد.
محیط
در این بخش نویسنده به نقش آدمها در محیط اشاره میکند و به وضوح شرح میدهد که انسانها در نقش خود غرق میشوند و در ادامه به کنترل گسترش یک اپیدمی از طریق کنترل مسائل کوچک برای جلوگیری از خطاهای بزرگ میپردازد. سپس قانون ۱۵۰ نفر را شرح میدهد…
[۱] Malcolm Gladwell
[۲] Doctor of Letters
[۳] اصل پارتو بیان میکند که برای بسیاری از رویدادها، تقریباً ۸۰٪ اثرات از ۲۰٪ علل ناشی میشوند. جوزف م. جوران، مشاور مدیریت، این اصل را مطرح کرد و این اصل را بخاطر اقتصاددان ایتالیایی ویلفردو پارتو، پارتو نامگذاری کرد، کسی که به این ارتباط ۸۰/۲۰ هنگام حضور در دانشگاه لوزان در سال ۱۸۹۶ اشاره کرده بود.
[۴] Connectors
[۵] Sales men
[۶] Mavens
دریافت فایل The Tipping Point<<< PDF
سلام جناب دکتر،
بسیار عالی مثل همیشه
🙏
سلام
و بسیار سپاسگزار