تعریف بازاریابی (تفاوت بازاریابی و فروش):

 

اگر فروش تصویر یک تابلو نقاشی باشد بازاریابی مجموعه عوامل و فرآیندهایی است که منجر به ایجاد آن شده است. اگر فروش را تصویری از تصادف بین دو خودرو بدانیم، بازاریاب مجموع عواملی و فرآیندهای انسانی و غیر انسانی مربوط به شما در این صحنه تصادف است. تصادفی که در یک سوی آن خودرو مشتری و در سوی دیگر آن خودرو شما قرار دارد. اما هیچ وقت فکر کرده‌اید شاید این اتفاق نه تقصیر شما بوده و نه مشتری…. شاید فقط زمین لیز بوده است. اگر فروش را یک اتفاق بنامیم بازاریابی مجموعه‌ای از کارهای است که از طرف شما در تقابل با مشتری و در محیط یک کسب و کار انجام شده است. پس هم باید محیط را بشناسید، هم باید مشتری خود را با مجموعه نیازها، فرآیندها و تعاملاتش بفهمید، هم باید بدانید که چه کنید تا در این محیط و با این مشتری به نتیجه دلخواه خود برسید. منظور من از محیط زمین بازی شما است. زمین بازی نه تنها به معنای فیزیک آن بلکه شامل تمام قواعد و مقررات مربوط به آن بازی، قواعدی که ممکن است با زمین بازی دیگری متفاوت یا مشابه باشد. منظور من از شناخت مشتری شامل تمامی تعاملات، نیازها، نگرش، رفتار و عاداتی است که شخصیت او را ساخته است. بله شما باید یک روانشناس قابل در برخورد با مشتری خود باشید حتی بیشتر، شما باید یک جامعه شناس موفق برای برخورد با گروه مشتریان باشید.