برداشتی از کتاب “حقایق نهان، دروغ‌های عیان”

پیامدهای اجتماعی «تحریف‌ترجیح»

تیمور کوران، حقایق نهان، دروغ‌های عیان، ترجمه سید حامد بهشتی، انتشارات روزنه، چاپ دوم، ۱۴۰۰.

 

Private Truths, Public Lies

The social consequences of preference falsification

Timur Kuran (۱۹۹۷)

 

 

چکیده: تیمور کوران، معتقد است، رفتارهای اجتماعی و سیاسی ما قابل پیش‌بینی نیست. در این کتاب او بیان می‌کند که هر یک از ما در بیان موضع یا ترجیحی که به صورت علنی اظهار می‌کنیم، به‌دنبال سه فایده هستیم: ۱-فایده ذاتی: موضع بیان شده خود را چقدر دوست داریم؟ ۲-فایده اعتباری: موضع ما چقدر به تصویری که تمایل داریم در جمع داشته باشیم نزدیک است؟ ۳- فایده بیانی: احساس رضایت، حاصل از بیان صادقانه آنچه که در دل داریم. مجموع این سه دسته منفعت روی بیان ترجیح ما اثر می‌‌گذارد و باعث می‌شود، ناظران و تحلیلگران اجتماعی در فهم «خواست واقعی جامعه» مسیر اشتباه را انتخاب کنند.

 

نویسنده کتاب: تیمور کوران[۱] ترک‌تبار آمریکایی و استاد درس‌ اقتصاد، علوم سیاسی و مطالعات اسلامی است. کوران از آکادمی  رابرت در استانبول فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد به دانشگاه پرینستون رفت. وی سپس دکترای خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. او بین سال‌های ۱۹۸۲تا ۲۰۰۷ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تدریس می‌کرد. تحقیقات کوران متمرکز بر تغییرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با تأکید بر ترجیحات و نیز تاریخ اقتصادی و سیاسی خاورمیانه با تمرکز بر نقش اسلام است. مطالعات فعلی کوران، متمرکز بر نقش نهادهای سنتی خاورمیانه در عملکرد ضعیف سیاسی آنها است که با واژه دموکراتیزاسیون[۲] و آزادی‌های انسانی سنجیده می‌شود. وی عضو موسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون بود و مدتی به عنوان استاد مدعو در دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی دانشگاه شیکاگو نیز تدریس کرده است. کوران هنچنین استاد مهمان اقتصاد در دانشگاه استنفورد بوده است.[۳]

                                                                                                

چرا این کتاب؟ چقدر ممکن است عقیده و نظر خود را همان گونه که هست، بیان کنیم؟ هنگامی که نظرمان را درباره‌ی موضوعی پرسیده می‌شود، تا چه اندازه اظهار نظرمان، متناسب با سطح ارتباطمان با مخاطب است؟ کوران معتقد است در بیشتر مواقع، اظهار نظر ما، همراه با سوگیری[۴] بوده و فشار روابط اجتماعی، بر روی ابراز عقیده و نظر ما، اثر گذار است. این تفاوت بین ترجیح شخصی ما و ترجیح عمومی چیزی است که تیمور کوران «تحریف‌ترجیح یا انحراف ترجیح» می‌نامد و در این کتاب تلاش می‌کند، چشم ما را به پیامدهای این تفاوت باز می‌کند.

 

تحریفترجیح[۵]

از روش برهان سلبی[۶] می‌توان گفت: تحریف‌ترجیحات، چه چیزی نیست؟

  • خود سانسوری
    • سوگیری، هنگام احترام به دوستتان، وقتی سلیقه شما مخالف سلیقه آنهاست.
  • اظهار نظر استراتژیک
    • هنگامی‌که مجبورید بین یک گزینه خوب با احتمال پایین و یک گزینه معمولی با احتمال بالا، یکی را انتخاب کنید.
    • هنگامی‌که مجبورید، بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کنید.
    • هنگامی‌که بین دو انتخاب اجباری قرار دارید.

تحریف‌ترجیح در خصوص یک نظر، موضوع یا مسئله، زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در خصوص آن، موضع‌گیری کرده و اظهار نظر یا اقدامی متناقض با نظر شخصی خود  انجام می‌دهد. تحریف‌ترجیح بسیار شایع است و شاید شما هر روز در حال انجام آن هستید.

تحریفترجیح =  آنچه که بیان می‌کنید، انجام می‌دهید یا تأیید می‌کنید با نظر شخصیتان تناقض دارد.

 

تطابق با هنجارها

در تحریف‌ترجیح، افراد سعی می‌کنند با هنجارهای[۷] موجود جامعه، تطابق پیدا کنید. این جامعه ممکن است کشور، گروه، سازمان و حتی خانواده باشد. این کار باعث جلوگیری از پیامدهای[۸]  شغلی، مالی، اجتماعی، شخصیتی و جایگاهی می‌شود. در بسیاری از موارد، هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند و افراد مجبور نیستند که رفتاری با رویکرد[۹] تحریف‌ترجیح داشته باشند. آنها فقط به این رویکرد عادت کرده‌اند. اغلب افراد در محیط اجتماعی کوچک و بزرگ پیرامون خود، از پیامد این نوع رویکرد بی اطلاع هستند که باعث تشدید عقب ماندگی و اثر مضاعف در رویکرد تحریف‌ترجیح آن جامعه می‌شود.

آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه – خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو

افراد در تحریف‌ترجیح به خود دروغ می‌گویند. و در تناقض با وجدان، ذهنیت، انسانیت و دانش‌ خود قرار می‌گیرند. افراد در این مسیر اشتباه، نظر می‌دهند، تفسیر می‌کنند، احسنت می‌گویند، تمجید می‌کنند، ملحق می‌شوند و ذوب می‌گردند. در صورتی که شاید اصلاً مجبور نبودند یا شاید نیازی به فروش شخصیت و وجودشان نبود. تکرار رفتار با ریکرد تحریف‌ترجیح به عادت تحریف‌ترجیح تبدیل می‌شود و تداوم عادت فوق، موجب شکل‌گیری شخصیتی با چنین رویکردی می‌شود که در نهایت این افراد را  به  کاسه‌ی داغ‌تر از آش تبدیل می‌کند.

 

دلایل تحریف‌ترجیح

در تحریف ترجیح، ما برای ارائه نظرمان، شروع به حساب و کتاب می‌کنیم و در ذهنمان سه موضوع را تحلیل کرده، سپس بر اساس آن، تصمیم می‌گیریم که چه اظهار نظری داشته باشیم.

  1. فایده ذاتی:

موضع خود را چقدر دوست داریم و چقدر برایمان مهم است؟

  1. فایده اعتباری:

این موضع، چقدر به تصویری که دوست داریم از ما در ذهن دیگران ایجاد شود، کمک می‌کند؟

  1. فایده بیانی:

از این که حرف دلمان را بزنیم، چقدر لذت می‌بریم؟

گاهی تحریف ترجیح به خاطر این است که فرد احساس می‌کند نظر من در تغییر نتیجه موثر نیست. ولی در اکثر مواقع، فایده اعتباریی که بر ایجاد تصویر مطلوب تأکید دارد، مهمتر است. ایجاد تصویر مطلوب برای افراد ممکن است در جهت بهبود و یا جلوگیری از به خطر افتادن برآیند منافع آنها باشد.

 

f(abc) ∝      Approach

  1. فایده ذاتی
  2. فایده اعتباری
  3. فایده بیانی

بسیاری از افراد در مقابل جمع یا فرد قویتر، متمایل به تحریف‌ترجیح می‌شوند. ولی در هنگام برداشته شدن فشار،  کاهش یا حذف امتیازات و جایگزین شدن مخاطب با مخاطب جدید، به صراحت با نظر قبل مخالفت کرده و نظر واقعی خود را اعلام می‌کنند.

 

پیامدهای تحریف ترجیح

  1. جلوگیری از تغییر و پیشرفت
  2. مخدوش شدن دانش و آگاهی
  3. غافلگیر شدن در پیشامدهای پیش رو

 

 فرمولاسیون تحریف‌ترجیح

 

 ترجیح شخصی[۱۰]  ترجیح عمومی[۱۱] =  تحریف ترجیح[۱۲]

PFalsification = Ppublic – Ppersonal

  •  اگر Ppublic > Ppersonal در نتیجه PFalsification > 0 خواهد بود. این یعنی تحریف‌ترجیح شما مثبت است و شما در جهت مثبت حرکت می‌کند.
  • اگر Ppublic < Ppersonal در نتیجه PFalsification < 0 خواهد بود. این یعنی تحریف‌ترجیح شما منفی است و شما در جهت منفی حرکت می‌کنید.
  • اگر Ppublic = Ppersonal در نتیجه PFalsification = ۰ خواهد بود. این یعنی هنوز تصمیم نگرفته‌اید یا تکلیفتان با خودتان روشن نیست.

 


دانلود فایل PDF>>   Private Truths, Public Lies

[۱] Timur Kuran

[۲] Democratization

[۳] https://sites.duke.edu/timurkuran/

[۴] Bias

[۵] Preference Falsification

[۶] Via Negative

[۷] Norms

[۸] Consequences

[۹] Approach

[۱۰] Personal Preference

[۱۱] Public Preference

[۱۲] Preference Falsification

https://bpluspodcast.com/

۵۴: Private Truths, Public Lies